Det er velkendt viden, at en balanceret kost og god ernæring gavner hele kroppen, inklusiv øjnene. Dette blev yderligere realistisk hos flere, da historien ramte, om en 17 årig dreng, der blev juridisk blind som følge af en dårlig diæt. 

Ifølge Blanton Eye Institute hos Houston Methodist Hospital i USA, er diætmangler sjældne i den udviklede del af verden som et resultat af den lette adgang til madvare og vitamintilskud. Alligevel er det ikke udelukket, da det kan forekomme hos patienter, som er medicinsk underernæret, lider af spiseforstyrrelser eller følger strenge kostplaner.

Sagen der rystede verden

Chips, pommes frites, hvidt brød og forarbejdet svinekød. Sådan lød madindtaget hos den 17 årige dreng, hvis forælder tog ham til lægen, efter han havde klaget over kronisk træthed. På trods af at være kræsen, når det kom til mad, så viste han ingen tydelige tegn på underernæring og havde en normal kropsvægt. Konsekventligt fik han ordineret B12-injektioner, da blodprøver viste, at han led af anæmi og havde lave niveauer af B12-vitamin.

Et år efter oplevede han nedsat syn- og hørekapacitet, hvorefter han mistede synet helt.

Lægerne konkluderede, at hans “kræsne diæt” var årsag til hans mangel på diverse vitaminer og kobber samt for høje niveauer af zink og nedsat knogletæthed.

Frem dit syn ved at medtage disse fem ting i din daglige kost

Ifølge forskning findes der forskellige madgrupper, som er essentielle at medtage i ens diæt for at fremme et sundt syn:

Bladrige grøntsager

Grønkål, spinat, romainesalat, broccoli og ærter indeholder et højt niveau af luein og zeaxanthin

Citrusfrugter

Appelsiner, grapefrugter, citroner og mandariner indeholder store mængder af C-vitamin, som er kritisk for øjnenes sundhed. Andre frugter og bær som tomater, ferskner og jordbær er også gode kilder til C-vitamin.

Bønner

Zink er en nødvendig mineral, der findes i høje koncentration i øjnene. Zink findes i alle slags bønner, østers, magert rødt kød, fjerkræ og visse kornprodukter.

Fisk

Forskning viser, at kostvaner rige på omega-3 fedtsyrer kan hjælpe med at nedsætte risikoen for udvikling af øjensygdomme senere i livet. Dette inkluderer laks, sardiner, tun og hellefisk.

Orange grøntsager og frugter

Gulerødder er essentielle kilder til næringsstoffet betacaroten, som bidrager til nattesynet. Dette samme gælder for andre orangefarvede frugter og grøntsager som søde kartofler og abrikoser.

Er du bekymret for dit syn, eller ønsker en konsultation med en øjenlæge? Kontakt Øjenkirurgisk Klinik v. Peter Brincker for at booke en tid til konsultation eller gratis forundersøgelse til øjenlæseroperation.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s