Virtual Reality-headsets er i de senere år blevet en populær form for underholdning, der giver brugeren mulighed for at træde ind i en helt anden verden. Men et nyt britisk studie indikerer, at Virtual Reality har stort potentiale udover det rent underholdningsmæssige.

Studiet, der er udført af forskere på City, University of London, peger på, at Virtual Reality-headsets kan benyttes som redskab for politiske beslutningstagere og myndigheder til at få bedre indsigt i konsekvenserne af synsevnetab hos patienter med Grøn Stær.

Grøn Stær (Glaukom) er en øjenlidelse, der påvirker synsnerven bagerst i øjet og én af de hyppigste årsager til blindhed på verdensplan.

Studiet blev udført med deltagelse af toogtyve personer, der ikke led af Grøn Stær. Iført specielle VR-headsets, der simulerede det nedsatte syn hos patienter med Grøn Stær, blev deltagerne sat til at udføre en række opgaver i enten Virtual Reality eller Augmented Reality.

I Virtual Reality blev deltagerne placeret i en simulation af et rodet hus, hvori de skulle finde en gemt mobiltelefon. I Augmented Reality blev deltagerne sat til at navigere rundt i et fysisk hus, som de så igennem kameraer monteret på deres headset.

Resultaterne af studiet blev præsenteret på World Glaucoma Week 2020 og viste, at deltagerne i lighed med rigtige Grøn Stær-patienter var langsommere til at udføre en opgave, når simulationen af nedsat syn var slået til.

Softwaren, der blev benyttet i studiet (OpenVisSim) er gratis tilgængelig online og kompatibel med langt de fleste Virtual Reality-headsets og smartphones. Forskerne bag studiet pointerer, at simulationen ikke er perfekt, men kan give et godt indblik i de udfordringer, som Grøn Stær-patienter døjer med i dagligdagen.

Forskerne har i forlængelse af studiet indledt samarbejde med arkitekter om at undersøge Virtual Reality som værktøj for arkitekter, der har til opgave at designe synsvenlige bygninger.

 

Kilde: Jones, P. R., Somoskeöy, T., Chow-Wing-Bom, H., Crabb, D. P. (2020). “Seeing other perspectives: evaluating the use of virtual and augmented reality to simulate visual impairments (OpenVisSim)”. npj Digital Medicine, vol 3. no. 1

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s