Viagra er et velkendt lægemiddel til behandling af erektil dysfunktion. Det har været på markedet i mange år og indeholder stoffet Sildenafil, der har været regnet som ufarligt. En ny rapport udgivet i tidsskiftet Frontiers of Neurology peger dog på, at Sildenafil kan have uhensigtsmæssige indvirkninger på synsevnen.

Viagra i store doser kan påvirke nethinden

Rapporten er skrevet af en forsker på World Eye Hospital i Adana i Tyrkiet. Den beskriver 17 mænd, der alle søgte lægehjælp efter at have benyttet Viagra for første gang. Den normale, anbefalede dosis er 50 milligram, men mændene i rapporten havde alle indtaget en høj dosis på 100 milligram. Som konsekvens af dette oplevede de synsforstyrrelser på en skala fra lysskyhed og sløret syn til farveblindhed og blåtonet syn. Synsforstyrrelserne fortsatte lang tid efter, at den ønskede effekt af Viagraen var stoppet – for enkelte af mændene i helt op til tre uger.

Viagras ønskede effekt – øget blodstilstrømning til penis – sker, fordi lægemidlet hæmmer enzymet phosphodiesterase 5. Viagra påvirker imidlertid også et relateret enzym i celler i øjets nethinde. I høje doser kan Viagra derfor skabe permanente skader på nethinden. Mænd med højt blodtryk eller hjerteproblemer er i risikogruppen, og det samme gælder mænd med en abnormal synsnerve og mænd med den arvelige øjensygdom Retinitis pigmentosa. Det oplyser American Academy of Ophthalmology.

Kortvarige bivirkninger af Viagra er normalt

Det nye, tyrkiske studie er ikke det eneste studie, der forbinder høje doser af Sildenafil med synsforstyrrelser. I 2019 rapporterede amerikanske forskere et tilfælde, hvor en mand mistede synet i mere end 2 måneder efter at have indtaget en hel flaske flydende Sildenafil. American Academy of Ophthalmology understreger, at den type tilfælde er sjældne. Dog kan selv små doser af Sildenafil give anledning til bivirkninger såsom rygsmerter, hovedpine, kvalme og synsforstyrrelser. Normalt er disse bivirkninger forbigående og forsvinder igen inden fem timer efter indtagelse af stoffet.

Bør man stoppe med at benytte Viagra?

Selvom studiet kan give anledning til bekymring, anbefaler American Academy of Ophthalmology ikke, at man stopper med at benytte sig af Viagra som middel mod erektil dysfunktion. I stedet bør man diskutere sin helbredstilstand og risici ved Viagra med sin læge samt altid købe Viagra på recept og ikke af uatoriserede forhandlere på internettet.

Kilder:

American Academy of Ophthalmology

Karaarslan, C. (2020). “Ocular Side Effects of Sildenafil That Persist Beyond 24 h – A Case Series”. Frontiers of  Neurology, vol. 11 no. 67

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s